Zdrowe odżywianie w naszych czasach

Zdrowe odżywianie w naszych czasach

W dzisiejszych czasach sporo mówi się o istocie prowadzenia zdrowego stylu życia oraz pozostawaniu w formie. Nie ukrywam, że mnie również zainteresował ten temat, w szczególności w kontekście zdrowego odżywiania. Swego czasu miałam problemy ze zdrowiem, a konkretnie cierpiałam na niedoczynność tarczycy. Od kiego odwiedziłam dietetyka i rozpoczęłam dietę optymalną dla mojego organizmu, odczułam ogromne efekty, a moje wyniki nigdy nie były takie dobre.

Co to znaczy zdrowo się odżywiać?

Czy jest jakiś przepis na zdrowe odżywianie, który zadziała na każdego? Można powiedzieć o kilku podstawowych zasadach, jak:

  • Regularne spożywanie posiłków o równych porach dnia, w równych odstępach czasu.
  • Zjadanie pięciu niewielkich porcji jedzenia codziennie, w skład każdej z nich powinny wchodzić warzywa.
  • Traktowanie śniadania jako najważniejszego posiłku w ciągu całego dnia. Rolą śniadania jest dostarczenie nam energii na cały poranek oraz sił do funkcjonowania. Powinno być dość kaloryczne, ale składać się ze zdrowych węglowodanów i białek.
  • Kolacja zaś powinna być zawsze lekka i delikatna. Nie ma dostarczać nam kalorii, ani energii, ale pomóc wypocząć po ciężkim dniu i wyregulować pracę układu pokarmowego.
  • Bardzo ważne jest również przyjmowanie płynów. Każdy z nas powinien wypijać około dwóch litrów samej wody mineralnej dziennie. Poza tym, można popijać też zieloną herbatę.

Poza tymi podstawowymi zasadami, niezwykle ważny jest dobór składników, które znajdą się w naszej diecie. Tutaj wszystko zależy już nie tylko od naszych preferencji żywieniowych, ale przede wszystkim od stanu zdrowia i wrażliwości organizmu. Posiłki powinny być smaczne i wartościowe. Dla każdego oznaczać będzie to coś zupełnie innego. Dlatego tak ważne jest opracowanie indywidualnego planu żywieniowego. Nie każdy musi odwiedzać dietetyka. Często wystarczy usiąść spokojnie i samodzielnie podsumować swój jadłospis.

Najważniejsze są warzywa!

Każdy lekarz oraz dietetyk z pewnością poprze mnie, kiedy powiem, że to warzywa powinny stanowić większość naszego pożywienia. Zawierają one najwięcej witamin i cennych dla nas składników, a jednocześnie są bardzo niskokaloryczne. Najlepiej włączać warzywa do każdego z naszych posiłków.

Wiele osób uważa, że powinniśmy jadać plony natury przede wszystkim wywodzące się z naszej szerokości i długości geograficznej. Nasz układ pokarmowy został do nich świetnie przygotowany i z pewnością byliśmy nimi karmieni od dzieciństwa. Nie oznacza to jednak, że my Polacy powinniśmy jadać jedynie ziemniaki i kapustę.

Cenne źródła witamin to przede wszystkim:

  • brokuł,
  • pomidor,
  • papryka,
  • burak,
  • bakłażan

Owoce lepiej ograniczać do przedpołudnia i poranka, ponieważ są źródłem węglowodanów i wielu zbędnych kalorii, które odkładają się pod postacią niechcianej tkanki tłuszczowej. Lepiej zrezygnować ze słodyczy i słodzonych napojów, ponieważ one również nie dają nam wartości odżywczych, a pozostawiają po sobie pamiątkę.

Dieta dla zdrowia

Ja osobiście jestem przykładem tego, jak dieta eliminacyjna może wpłynąć na nasz organizm. Po kilku latach uporczywej walki ze swoją chorobą, odwiedziłam wreszcie dietetyka. Po wykonaniu testów okazało się, że cierpię na ukrytą alergię pokarmową na gluten. Po jego odstawieniu bardzo szybko moje wyniki poprawiły się. Czuję się znacznie lepiej i mam więcej sił witalnych. Każdemu, kto ma jakiekolwiek problemy ze zdrowiem, polecam zmianę sposobu odżywiania na zdrowy przede wszystkim dla niego.